Buku " Travelog Syahadah "

Category:

Alhamdulillah, tiada yang mampu di ucapkan untuk menzahirkan kesyukuran ke atas karya penulisan pertama hasil tangan sendiri yang akan terbit pada 10. Jun ini dan akan berada di pasaran pada pertengahan Jun ini.

Buku " Travelog Syahadah " ini mengisahkan tentang liku-liku dan suka duka perjalanan hidup seorang insan yang Allah kurniakan dengan petunjuk semulajadi ( rasa ) secara fitrah, inginkan kebahagiaan, ketenangan dan kejayaan. Namun segala-galanya telah musnah dan impian itu terkubur terus dari diari kehidupan.

Namun ternyata kasih sayang Allah terlalu besar dan luas...di saat segala-galanya kian jauh dan semakin jauh...Allah menunjukkan beberapa tanda-tanda kekuasaan-Nya, sehingga meyakinkan insan ini bahawa agama Islam itu adalah benar. Namun, sukarnya untuk merealisasikan keyakinan itu, kerana karenah pelbagai jenis manusia yang hiprokit...tiba-tiba keyakinan itu semakin tipis dan beransur-ansur hilang.

Namun, hikmah di sebalik Ramadhan terlalu besar ertinya..sehingga mampu menarik kembali keyakinan itu, lantas Allah memberikan suatu petunjuk yang terlalu sukar untuk di tepis...maka, terciptalah suatu langkah demi merialisasikan " impian " berbekalkan keyakinan yang tinggi, bahawa Allah telah memberi " hidayah " dan perjalanan ke suatu tempat yang tidak pernah dijejaki dan tiada siapa pun yang di kenali disana..Allah bersama-samaku di sepanjang perjalanan itu. Perjalanan untuk mengucap dua kalimah " syahadah ".

Subahanallah...terlalu indah untuk di susuri kembali perjalanan itu. Air mata yang menitis di saat saya sedang menulis artikel ini menyatakan perasaan tersebut.

Terima kasih buat isteri tercinta yang banyak memberi dorongan untuk menyiapkan buku ini. Tak lupa terima kasih kepada sahabat saya Ustaz Mohd Pahrol Juoi dan Ustaz Rohidzir Rais di PTS.

Sekian dari saya :



Muhammad Rasyidi Abdullah
muhd_ally80@yahoo.com

Comment (1)

assalammualikum..tahniah abg rashidi atas penerbitan travelog syahadah..saya baru je selesai mmbuat pembacaan..sebelum tu saya memperknalkan diri, nama saya mohd tarmizi dr kulim kedah..skrg bertugas sbg guru di kapit, sarawak sebuah skolah pendalaman yg majoritinya iban..saya terharu membaca buku tersebut..diharapkan dgn pembacaan dr buku tersebut akan mematangkan saya serta memberi saya panduan yg berguna dlm menambahkan keimanan dlm diri walaupun saya dilahirkan sebagai islam..rasanya jurang kita terlalu jauh walaupun abg rashidi seorang saudara baru...erm..kalo tak keberatan, boleh tak abg rashidi ceritakan sedikit bagaimana penerimaan keluarga setelah mengetahui, selepas dan sehingga sekarang mengenai penerimaan abg rashidi sbg org muslim...walaupun tahniah sekali lagi..diharapkan akan ada byk lagi penulisan yg akan diterbitkan..sekian..wassalam...