Mencari Bahagia

Category:

Kaedah Mencari Bahagia Menurut al-Quran & as-Sunnah :

  • 1. Beriman dan beramal soleh.
    "Sesiapa yang beramal soleh lelaki atau perempuan dalam keadaan ia beriman, maka Kami akan memberikan kepadanya kehidupan yang baik dan Kami akan membalas mereka dengan pahala yang lebih baik daripada apa yang mereka amalkan." (Surah al-Nahl : 97)
  • 2. Banyak mengingati Allah. Dengan berzikir, kita akan mendapat kelapangan dan ketenangan sekaligus bebas daripada rasa gelisah dan gundah gulana.
    Firman Allah : "Ketahuilah dengan mengingati Allah hati akan tenang" (Surah ar-Ra'd :28)
  • 3. Bersandar kepada Allah. Dengan cara ini, seorang hamba akan memiliki kekuatan jiwa dan tidak mudah putus asa dan kecewa.
    Firman Allah yang bermaksud : Siapa yang bertawakkal kepada Allah maka Allah akan mencukupinya. (Surah at-Talaq :3)
  • 4. Sentiasa mencari peluang berbuat baik. Berbuat baik kepada makhluk dalam bentuk ucapan mahupun perbuatan dengan ikhlas dan mengharapkan pahala daripada Allah akan memberi ketenangan hati.
  • 5. Tidak panjang angan-angan tentang masa depan dan tidak meratapi masa silam. Fikir tetapi jangan khuatir. Jangan banyak berangan-angan terhadap masa depan yang belum pasti. Ini akan menimbulkan rasa gelisah oleh kesukaran yang belum tentu datang. Juga tidak terus meratapi kegagalan dan kepahitan masa lalu kerana apa yang telah berlalu tidak mungkin dapat dikembalikan semula.
  • 6. Melihat "kelebihan" bukan kekurangan diri. Lihatlah orang yang di bawah dari segi kehidupan dunia, misalnya dalam kurniaan rezeki kerana dengan begitu kita tidak akan meremehkan nikmat Allah yang diberikan kepada kita.
  • 7. Jangan mengharap ucapan terima kasih manusia. Ketika melakukan sesuatu kebaikan, jangan mengharapkan ucapan terima kasih ataupun balasan manusia. Berharaplah hanya kepada Allah. Kata bijak pandai, jangan mengharapkan ucapan terima kasih kerana umumnya manusia tidak pandai berterima kasih. Malah, ada antara Hukama' berkata :
    Sekiranya kita mengharapkan ucapan terima kasih daripada manusia, nescaya kita akan menjadi orang yang sakit jiwa..

* Sumber : Majalah SOLUSI Isu. No.6

Comments (0)