Penawar Hati

Category: ,

Suatu ketika seorang sahabat karib bertemu Rasulullah Sollallahu A'laihi Wasallam iaitu Ibnu Mas'ud. Beliau didatangani seorang lelaki yang kelihatan dirundung duka nestapa. Lelaki ini berkata kepada Ibnu Mas'ud, "Saudara, berikanlah kepadaku satu nasihat yang dapat aku jadikan penawar untuk jiwaku yang gelisah ini. Akhir-akhir ini jiwaku tidak begitu tenteram, jiwaku sentiasa gelisah, fikiranku juga sentiasa kusut, makanku tidak kenyang, tidurku juga tidak lena..."

Mendengar itu, Ibnu Mas'ud membalas, "sekiranya itulah penyakit yang menimpamu, hendaklah kamu bawa hati kamu mengunjungi tiga tempat ini:

  • 1: Tempat orang yang membaca al-Quran: sama ada kamu membacanya atau kamu mendengar orang lain membacanya.
  • 2: Majlis ilmu: yang dapat mengingatkan kamu kepada Allah.
  • 3: Carilah tempat dan waktu yang sesuai supaya kamu dapat beribadah kepada Allah dengan khusyuk dan tulus ikhlas."

Demikian penawar hati gelisah. Kadang waktu kita tidak tahu punca yang membawa keresahan yang memenatkan fizikal dan mental kita. Sesungguhnya apabila hati kosong daripada mengingati Allah, hati akan mudah dipengaruhi oleh nafsu dan syaitan. Justeru, segala yang salah menjadi nikmat dan segala yang baik akan menjadi kebencian. Renung-renungkanlah ke dalam diri, bagaimanalah hati kita. Dipenuhi kebaikan atau kemungkaran? Bersegeralah kembali kepadaNya kerana entah bila ajal menjelma.

Wallahu A'lam.

Comment (1)

Nice one you posted here. It helped me a lot :) share more -Khairunnisa28-