Bersyukur Dengan Nikmat Allah

Category:



Umum mengetahui betapa pentingnya seseorang hamba Allah itu mengucapkan kesyukuran diatas nikmat yang Allah kurniakan. Allah Ta'ala bukan sahaja mencukupkan bahkan menyempurnakan nikmatNya bagi sekalian makhluqNya. Namun, sedarkah kita apa pengertian sebenarnya disebalik ucapan kalimah Alhamdulillah yang sering kita lafazkan, bahkan terkandung di dalam Surah al-Fatihah yang mana menjadi rukun dalam solat kita. Maka amat besarlah pengertian kalimah tersebut apabila ia menjadi ayat yang sering kita baca dalam solat, kerana 4 perkara yang membuatkan Iblis la'natullah menangis sambil meraung (setengah riwayat mengatakan mengoyak-ngoyak mukanya):

  • 1.Ketika Iblis dila'nat kerana enggan sujud pada Nabi Adam A'laihissalam seperti mana malaikat.
  • 2.Ketika Iblis diusir keluar dari syurga.
  • 3.Ketika lahirnya Nabi Muhammad Sollallahu A'laihi Wasallam.
  • 4.Ketika turunnya Surah al-Fatihah.
Sesuatu yang saya pelik bila saya memeluk Islam, orang Melayu Islam suka menyebut kalimah nasib baik atau pun mujur. Ini termasuklah dari kalangan ustaz-ustaz sendiri. Sedangkan menyebut nasib baik atau mujur, tidak mendapat pahala pun. Saya pernah memandu kereta selama hampir 5 tahun tanpa lesen, setiap kali ada roadblock, saya membaca Bismillah. Ketika saya menekan pedal minyak dan polis pasti menyuruh saya meneruskan perjalanan tanpa diperiksa. Selepas saja saya diarahkan meneruskan perjalanan, pasti saya akan mengucapkan Alhamdulillah, dimana rasionalnya saya melafazkan nasib baik atau mujur. Polis tak tahan aku tadi.

Begitu juga tatkala kita bangun dari tidur, celik sahaja mata, kalimah Alhamdulillah sudah semestinya hadir pada hati kita kerana Allah masih memberi peluang kepada kita untuk bertemu dengan orang yang kita sayangi, masih memberi peluang untuk kita menambah amalan, bertaubat, menambah ilmu dan lain-lain kebaikan yang akan menjadi bekalan kita diakhirat kelak. Ketahuilah kiranya yaa...saudara-saudaraku, bermula orang yang sombong (lupa) kepada Tuhannya adalah orang yang apabila dilepaskan dari musibah dan dikurniakan akan nikmat, tiba-tiba dia lupa memuji Allah. Ketika makhluq memberikan kita kurniaan pun kita sudah berterima kasih yang teramat sangat, padahal makhluq (manusia dan selain dari Allah) hanyalah asbab untuk kita memperolehi nikmat tersebut kerana Allah jualah yang menggerakkan segala ketentuan kejadian tersebut. Bagaimana kamu sanggup berlaku sombong dihadapan Tuhanmu.

Adapun Alhamdulillah itu mengandungi 4 pujian:

1.Pujian Allah bagi Allah sendiri.
Allah banyak memujii diriNya sendiri dalam al-Quran seperti mana ayat pertama dalam surah al-Ana'm: "Segala puji bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi". Ayat ini menunjukkan sifat uluhiyyah bagi Allah adalah Dia Yang Maha Pencipta. Langit dan bumi bahkan beserta segala isinya diciptakan Allah Ta'ala untuk manusia memikirkan tentang kejadian tersebut supaya terbuka mata hati. Perhatikan:

"وهو الله في السماوات وفي الأرض يعلم سركم وجهركم ويعلم ما تكسبون"

Dan bagi Allahlah sekalian apa yang ada di langit dan di bumi), Dia mengetahui apa-apa yang rahsia dan apa-apa yang nyata (ya'ni zahir), dan Dia Maha Mengetahui apa yang kamu perbuat (usahakan).

Ayat diatas menunjukkan Allah menciptakan langit dan bumi, justeru Dialah yang berkuasa di dalamnya. Semua ciptaan Allah bergerak mengikut qadar ketentuan, ataupun peraturan dari Allah. Bumi berputar tanpa henti, bergantinya malam dan siang, udara tidak pernah terhenti walau untuk sesaat pun, begitu juga pasang dan surut bagi lautan, sungai, kejadian awan yang menurunkan hujan, sempadan antara air tawar dan air masin yang tidak bercampur. Semua ciptaan Allah ini hidup mengikut peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah. Saya yakin semua pembaca tidak akan menafikan fakta ini dengan kerana keyakinan tersebut, bagaimana kamu seorang manusia, kamu satu kaum, kamu satu jemaah, kamu satu parti, kamu satu negara boleh cuba-cuba nak lari dari peraturan atau hukum-hukum yang telah ditentukan oleh Allah Azzawajalla.

2.Pujian Allah bagi makhluq.
Allah memuji Nabi Muhammad dalam Surah al-Qalam:4: "وإنك لعلى خلق عظيم". Begitu juga Allah memuji orang-orang yang berjuang menegakkan agamaNya. Boleh rujuk dalam al-Quran ayat-ayat yang memuji segolongan daripada pendeta Nasrani dan lain-lain.

3.Pujian makhluq bagi Allah.
Imam as-Suyuthi menyebut bahawasanya, menyebut kalimah Alhamdulillah sekali adalah lebih baik dari setengah ahli tariqat yang memuji Allah 24,000 kali sehari semalam dalam keadaan kamu menyebut sekali, kamu sedar bahawa "وما بكم من نعمة فمن الله" Dan segala nikmat yang ada pada kamu adalah datangnya daripada Allah. Ketika kita dilepaskan daripada musibah, ingatlah akan Allah kerana Nabi menyebut: "ما أصاب من مصيبة بإذن الله", barang yang belaku dari musibah, adalah dengan izin Allah. Maka yang melepaskannya juga sudah tentulah Allah Ta'ala jua. Musibah adalah untuk menguji akan hambaNya. 3 perkara yang ada pada musibah.

  • a) Mengkafarah ya'ni menghapuskan akan dosa (dosa kecil sahaja).
  • b) Diberi pahala jika ianya sabar dalam menghadapi musibah tersebut.
  • c) Diangkat akan darjat seseorang (khilaf ulama').
Apapun, bagi kita musibah yang terjadi pada kita kerana Allah mengasihi akan kita. Ada orang yang sentiasa dalam keadaan sihat, tidak pernah sakit tetapi lama-kelamaan dia lupa pada Allah. Maka Allah memberikan dia penyakit agar dia ingat kembali pada Allah. Kerana fitrah manusia, apabila dia dihimpit kesakitan, kepayahan dan kedukaan maka ketika itulah ia akan ingat pada Allah ya'ni muhasabah diri. Seorang ahli tasawuf ketika terjatuh dari beberapa anak tangga, setiap anak tangga dia mengucapkan Alhamdulillah (kerana dia tahu hakikat musibah) dan ketika habis anak tangga dia jatuh, lantas dia menangis. Mengeluh kerana ditimpa musibah beerti kamu mengeluh pada ketentuan kejadian Allah, ia menuju kepada kamu mengeluh pada Allah ya'ni tidak redha pada Allah. Apatah lagi jika kamu memaki atau menyumpah musibah.

4.Pujian makhluq bagi makhluq (saya fokuskan pada sesama manusia).
Disinilah banyak terjadinya orang membelakangkan Allah Taa'la.
Contoh : Saya memuji Siti Nurhaliza kerana kemerduan suaranya menyanyi dan keayuan wajahnya. Didalam hati tidak terlintas kelebihan yang ada pada suara dan rupa parasnya adalah dari Allah Taa'la. Begitu juga saya memuji kecerdikkan seorang teman, sedangkan kecerdikkan, ilmu ilham adalah dari Allah Ta'ala dan merupakan hak mutlak Allah. Semua kelebihan yang ada pada kita manusia hanyalah berupa pinjaman yang mana dijadikan ujian untuk apa kamu gunakan. Kemerduan suara kurniaan Allah kamu gunakan untuk menyanyi lagu yang melalaikan manusia dari ingat kepada Allah bahkan mmbuatkan manusia asyik dibuai kemanisan dalam berkasih sayang, kamu kufur pada nikmat Allah.

  • 1. Nikmat atau kelebihan yang kamu gunakan untuk a'bdikan diri pada Allah dipanggil SYUKUR.
  • 2. Nikmat yang kamu gunakan untuk nafsu kamu semata-mata dipanggil KUFUR

KUFUR pada nikmat Allah beerti kamu KUFUR pada ALLAH!
"وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها" - jika kamu hitung ni'mat Allah (ya'ni yang dikurniakan pada kamu) sekali-kali kamu tidak mampu menghitungnya.

Mohon kemaafan kerana telah lama tidak menulis.

S
ekian dari hamba nan dhaif.
Mudah-mudahan kita semuanya dirahmati Allah Taa'la.

"اللهم اجعلنا من القليل".
Ya Allah, jadikanlah kami dari golongan yang sedikit.
Kerana Allah Ta'ala menyebut:
"وقليل من عبادي الشكور"
Dan amat sedikit dari golongan hambaKu yang bersyukur.

Amiiinnnn....

Comments (0)