Dikala Hati Dilukai

Category:


Subahanallah... hati ini terlalu unik. Terkadang tenang, terkadang gelisah dan terkadang kosong tidak terisi. Terkadang hati kita dilukai...bunyinya kedengaran seperti luahan kekecewaan yang terbit dari hati yang teramat...teramat dalam. Justeru bagaimana hendak menghadapi situasi ini? Yakinlah di sana ada hikmah tersembunyi walau pun hati ini sering dilukai...setiap insan menginginkan dirinya dicintai...dihargai...rasa bahagia, kerana ianya perasaan yang lahir dari lubuk hati setiap insan secara fitrah. Inilah yang dinamakan impian. Impian bagi setiap individu atau pasangan kerana impian itu juga salah satu kejadian Allah yang kita perlu tahu, sedar dan rasai.

Sedarilah..setiap impian itu Allah pasti lingkari dan rintangi dengan pelbagai ujian dan cabaran. Sahutlah cabaran untuk menempuhi ujian dan cabaran itu dengan penuh keyakinan. Yakin kerana kita memiliki syaria't TERBAIK di muka bumi. Yakin kerana kita memiliki kitab TERBAIK sebagai panduan dan rujukan. Yakin kerana Nabi dan Rasul akhir zaman yang di utuskan kepada kita adalah utusan TERBAIK. Yakin bahawa kita adalah umat TERBAIK. Justeru, mengapa kita tidak yakin untuk terus mendaki ke puncak impian? Bukankah kita memiliki impian TERBAIK di sisi Allah selaku individu Muslim.

Yakinlah..di sebalik kelukaan itu Allah telah menjanjikan kebahagiaan buat kita. Kerana Allah itu Maha Adil. Ujian dan dugaan itu adalah petunjuk semulajadi dari Allah untuk menarik kita mendekatkan diri kepada-Nya. Subahanallah...ujian dan dugaan itu terlalu manis dan indah, andai saja kita menyedari dan merasainya. Berbaik sangkalah dengan Allah...kebahagiaan sudah disediakan dan ditakdirkan Allah buat kita. Yakinlah...suatu hari nanti kita kan bertemu dengan insan yang mencuri hati kita...menyintai..menghargai..merindui kita dengan sepenuh hati. Yang pasti, dia berkongsi impian seperti kita.

Lupakan kelukaan dan ubati ia dengan menanam rasa syukur dan sabar. Syukur kerana masih ada insan yang menyayangi kita di sebalik hati yang telah dilukai. Sabar kerana Allah menjanjikan pahala yang tidak terkira dan kemenangan. Yang pasti..Allah akan sentiasa bersama dengan orang yang sabar dikala dia diuji.

Mari analisis pengalaman hidup saya dengan penuh keinsafan....

Pengalaman pertama :

Ketika di awal keislaman saya. Saya mengambil keputusan untuk mengucapkan dua kalimah syahadah di Negeri Kelantan. Perjalanan pada malam tersebut hanyalah bertemankan keyakinan bahawa Allah telah memilih saya untuk menerima hidayah Islam dan yakin Allah akan mempermudahkan segala urusan saya. Perjalanan ke Kota Bharu dari Kuala Lumpur, bumi yang tidak pernah saya jejaki dan tiada siapa yang saya kenali. Menjejakkan kaki pada waktu subuh...Alhamdulillah, saya mengucap dua kalimah syahadah dan di pertemukan dengan seorang lelaki beriman lagi taat dalam kehidupan beragama. Yang pasti Beliau amat menyayangi dan menghargai saya walaupun saya berlainan bangsa tetapi berkongsi agama dan IMPIAN mencari keredhaan Allah.

Pengalaman Kedua :

Ketika saya belajar di sebuah " pondok ", makanan harian saya hanyalah nasi putih berlaukkan ikan bilis masak sambal berharga RM 1. Sesekali di tambah telur goreng. Kalau makan sedap pun..tatkala ada jemputan tahlil, cukur kepala bayi dan lain2. Hampir setahun saya belajar dalam keadaan tiada duit belanja. Sekali sekali sahaja dapat derma dari orang perseorangan. Itu pun habis untuk membeli buku, sabun,ubat gigi dan barang2 keperluan lain.

Di sebalik kesempitan itu, saya sentiasa tanamkan keyakinan dalam diri saya. Yakin Allah telah menyediakan kelapangan kepada saya suatu hari nanti. Subahanallah...hari ini keyakinan itu ternyata terbukti. Setiap kali mendapat jemputan ceramah,forum dan lain2...hidangan istimewa disediakan kepada saya. Allah membalasnya berkat sabar dan syukur.

Walaupun kini bergelar pendakwah bebas,jadual yang padat dengan kuliah mingguan, ceramah jemputan, program pelajar sekolah mahu pun seminar...saya masih seperti ketika saya belajar dalam serba serbi kekurangan dahulu. Di rumah jika tiada jemputan ceramah, saya lebih senang menikmati makan tengah hari berlaukkan sup telur atau telur goreng sahaja bercampur kicap.

Yakinlah Dengan Janji-Janji Allah, Kerana Janji Allah Itu Adalah Benar

Comments (0)